top of page

התקפי לב - האם אתם בסיכון?


מחלות לב הן הגורם המוביל לתמותה בארה"ב בגברים ונשים, ובין המובילים גם בארץ.

מה זה בעצם התקף לב? בפשטות, התקדמות מחלות לב נקבעת לפי התקדמות טרשת העורקים. התקף לב נובע מהיווצרות של טרשת עורקים, נוצרים פלאקים טרשתיים אשר עשויים לחסום את מעבר הדם בכלי הדם ללב. כשזה קורה, ללא אספקת החמצן מהדם, רקמת הלב עשויה למות. זהו התקף לב.

תסמינים של התקף לב:

בגברים ובנשים: כאבים בחזה, אי נוחות, כאב או לחץ בחזה. הקרנות לצוואר, לכתף, לגב, לזרועות או ללסת. בנוסף, עשויים להופיע: צרבת, דופק חזק, שינוי בקצב הלב, קושי נשימה, בחילות הקאות או כאבי בטן, זיעה קרה, סחרחורות.

תסמינים אשר אופייניים בנשים: תסמינים חלשים יותר אשר עשויים להופיע גם ללא כאבים בחזה. חולשה פתאומית, קוצר נשימה, כאב כללי, צריבה בחזה, כאב או אי נוחות בגב, בצוואר, בכתף, בזרועות או בלסת.

התסמינים שונים בנשים מאשר בגברים, אך אם אתן חושדות שאתן חוות התקף לב, גשו לקבלת טיפול רפואי דחוף.


גורמי סיכון:

עישון- גורם למחלות לב ולא רק לסרטן הריאות. מעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי 2-6 לסבול מהתקף לב, מאשר אנשים שאינם מעשנים. העישון מעלה גם את הסיכון לשבץ. נשים מעשנות אשר גם נוטלות גלולות למניעת הריון נמצאות בסיכון גבוה.

אורח חיים יושבני- חוסר בפעילות גופנית מוביל לסיכון מוכפל לסבול מהתקפי לב. פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון גם לכולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, סוכרת והשמנת יתר. כך שזהו גורם הסיכון החשוב ביותר שניתן לשלוט עליו. 20-30 דקות פעילות גופנית 5 פעמים בשבוע זו ההמלצה הנפוצה.

יתר לחץ דם- לחץ הדם מודד שני ערכים: הסיסטולי (המספר הגבוה) מודד את הלחץ בכלי הדם אשר נגרם מהלב בזמן כיווץ והדיאסטולי מודד את הלחץ בכלי הדם בזמן מנוחה כאשר הלב מתמלא. זהו הגורם החשוב ביותר במניעת אי ספיקת לב ושבץ בנשים. אין תסמינים ליתר לחץ דם ויש למדוד אותו. היום מעודדים אותנו ללחץ דם של 80\120 או פחות.

השמנת יתר- BMI הגדול או שווה ל-30. השמנה בטנית בפני עצמה מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. השמנת יתר מעלה את הסיכון גם לסוכרת, יתר כולסטרול ויתר לחץ דם.

סוכרת- מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, ומעלה פי 3 את הסיכון לתמותה ממחלות לב.

כולסטרול- שליש מהכולסטרול מגיע מהתזונה, השאר מיוצר בגוף. ערכי הכולסטרול בנשים לאחר גיל המעבר נוטים להיות גבוהים משל הגברים. תזונה דלת כולסטרול מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

תסמונת מטאבולית- תסמונת מטאבולית מאופיינת בהופעה של לפחות 3 מתוך 5 התסמינים: גלוקוז בדם לאחר צום מעל 110, טריגליצרידים מעל 150, לחץ דם מעל 130 על 85, כולסטרול HDL נמוך מתחת ל-50 בנשים ו-40 בגברים, השמנה בטנית. תסמונת מטאבולית מעלה את הסיכון לסבול ממחלות לב ומתקפי לב.

גיל- בגיל מבוגר הסיכון למחלות לב וכלי דם עולה. גברים נמצאים בסיכון יותר גבוה עד גילאי 50, אך לאחר גיל המעבר נשים משוות את הסיכון.

גנטיקה- קרבה משפחתית לאדם שחווה התקף לב בגיל צעיר מעלה את הסיכון האישי.

גורמי סיכון אלו מסבירים כחצי מהמקרים, אך קיימים גורמי סיכון נוספים אשר אינם ברורים לנו עדיין.

איך יודעים מה מצב הלב?

יש מגוון בדיקות רפואיות שהרופא עשוי לבקש על מנת לראות מה מצב הלב: אקו-לב, בדיקות מאמץ, בדיקות דם (בין היתר ל-CRP שהוא מדד לדלקתיות בגוף, ולכולסטרול) וכמובן בדיקת לחץ דם.

אפשרויות טיפול:

לפי הרפואה המערבית במקרים של חסימה ניתן לטפל בכך תרופתית. התרופות הנפוצות:

  • אספירין שהוא מדלל דם

  • ניטרוגליצרין תרופה שמפחיתה כאבים בחזה

  • חוסמי בטא משמשים להפחתת העומס על הלב

  • חוסמי תעלות סידן להפחתת לחץ דם וכאבים בחזה

  • מעכבי ACE שמפחיתים לחץ דם ומשפרים את תפקוד הלב לאחר התקף לב לדוגמא

  • סטטינים שמפחיתים כולסטרול וסיכון להתקף לב חוזר

  • טיפול הורמונלי חליפי אשר שומר על רמות הורמוני אסטרוגן, אך מעלה סיכון למחלות נוספות ולכן כיום לא ממליצים עליו יותר למחלות לב.

כמו כן, קיימים אמצעים התערבותיים, כמו אנגיופלסטיקה או סטנט לדוגמא אשר מרחיב את כלי הדם.

במקרים חמורים ייתכן ותופנו לניתוח coronary artery bypass grafting surgery.

איך מפחיתים את הסיכון?

מעקב רפואי אחר גורמי סיכון הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול. כאשר אתם מבחינים בתחילת בעיה, פנו לטיפול בגורמי הסיכון הקיימים ליצירת אורח חיים בריא. על ידי אורח חיים בריא ניתן ברוב המקרים להימנע מהצורך בשימוש בתרופות! גם כאשר המצב מתקדם יותר, שיפור באורח החיים יכול להוביל לנסיגה של טרשת עורקים ואפילו להחלמה ממחלות לב!

חשוב לזכור, שינויים קטנים גורמים לשיפורים גדולים!

על כל הפחתה של 1% מהכולסטרול הכללי, נראה שיפור של 2% בסיבוכים ממחלות לב וכלי דם.

על כל הפחתה של 1 מ"מ בלחץ הדם הסיסטולי, נראה שיפור של 2% בסיכון לתמותה.

בסוכרתיים כל ירידה של 1% בערכי ההמוגלובין המסוכרר, נראה שיפור של 14% בסיכון להתקף לב.

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page