top of page

צרבות


כנראה יש משהו באוויר, כי בחודש האחרון פגשתי לפחות חמישה מטופלים חדשים שהתלונה העיקרית שלהם: צרבת!

כולנו חווים את התופעה הלא נעימה הזו מדי פעם, אבל יש אנשים הסובלים מצרבות באופן קבוע, ואתם בוודאי יכולים לתאר לעצמכם עד כמה זה מפריע.

אז בואו נדבר על זה רגע: מה קורה, למה ואיך מונעים את זה?

מהי צרבת?

בפשטות, צרבת היא עליה של חומצות הקיבה מהקיבה לושט. התסמין העיקרי- תחושת כאב בוער באזור החזה, שיכולה להמשיך לצוואר ולהגיע עד לפה. זה יכול לבוא יחד עם תחושת לחץ בחזה הדומה לזה המאפיין התקפי לב, והצרבת מתרחשת בדרך כלל אחרי האוכל, אבל יכול להיות גם בלילה, או בעת שכיבה או הישענות קדימה.

בצורה הכרונית, זה יכול להופיע אפילו מדי יום, מה שעלול להוות סימן למחלת ריפלוקס (החזר קיבתי-ושטי) (gastroesophageal reflux disease GERD), מחלה בה מיצי קיבה ולעיתים אף מיצי מרה, חודרים בחזרה לתוך הוושט. אם אתם סובלים מצרבות באופן קבוע וחמור, אתם סובלים מקושי לבלוע או מבחילות והקאות חוזרות, או אם אתם שמים לב לשינוי בתיאבון, מומלץ שתדווחו על כך לרופא המשפחה שלכם.

מה שקורה זה שבחלק התחתון של הושט קיים שריר שתפקידו למנוע ממיצי הקיבה החומציים לעלות לוושט ולגרום לצרבת. במצב רגיל, כשאנחנו בולעים מזון, השוער הזה משתחרר ונותן למזון ולמשקה לעבור דרכו לתוך הקיבה, ולאחר שסיימנו לבלוע, השוער חוזר למקומו. כשהשוער הזה לא מתפקד כמו שצריך (אני אפרט את הסיבות לכך בהמשך), מיצי הקיבה יכולים לעלות חזרה לוושט ולגרום לצריבה.

הקיבה שלנו מצופה ברירית אשר מגנה עליה מפני החומציות של מיצי העיכול שלנו, אך לוושט אין רירית כזו חזקה, ולכן אם מיצי הקיבה נוגעים בה נגרמת כוויה- זו הצרבת.

למה סובלים מצרבות?

מוקדם יותר הסברנו שצרבות נגרמות עקב חוסר תפקוד כלשהו של השוער.

חוסר תפקוד זה עלול לנבוע משלל סיבות, בהן חולשת השריר, בקע סרעפתי, הקאות חוזרות, הריון, זיהום בהליקובקטור פילורי, עודף משקל, אסתמה, סוכרת, עיכוב בהתרוקנות הקיבה, הפרעה ברקמת החיבור, שימוש בתרופות מסוימות, עישון, אכילה מופרזת של מזונות שומניים וחומציים, תת או יתר חומציות הקיבה וסטרס.

כדי לזהות אילו מהסיבות האלו היא הגורם אצלכם יש לעבור אבחון אישי, וייתכן שתתבקשו לעשות בדיקות כמו בדיקת נשיפה, גסטרוסקופיה או סדיקת ניטור החומציות בוושט. רעיון טוב יהיה גם לבדוק רמות של נוטריינטים בגוף על מנת לשלול בעיות ספיגה בעקבות הצרבת (אם מקורה לדוגמא בהקאות חוזרות, תת או יתר חומציות).


אם אתם סובלים מצרבות, אתם לא  רוצים לאכול את זה

איך אנחנו יכולים להימנע מצרבות?

במצבים של צרבת נרצה תמיד לשלב בין שלושה אלמנטים עיקריים: תזונה, אורח חיים וניהול מתחים.

נתחיל בהתחלה, תזונה למניעת צרבות:

בגדול, נרצה להפחית מזונות חומציים, ולהוסיף מזונות בסיסיים. על רגל אחת אפשר לחלק את זה ככה-

מזונות בסיסיים: אגוזים ושקדים, פירות וירקות.

מזונות חומציים: בשר, מוצרי חלב, ירקות סולניים ופירות הדר.

ננסה ליצור הרגלי אכילה הכוללים ארוחות קטנות יותר, במרווחים קטנים יותר- במקום לאכול 3 ארוחות גדולות, נרצה לאכול ארוחות קטנות יותר כל 2-3 שעות. חשוב להקפיד על לעיסה ממושכת של המזון.

מומלץ להימנע ממזונות אשר מוכרים כמחמירי תסמיני צרבת כמו אוכל חריף, מנתה, אוכל שומני ומטוגן, אלכוהול, קטשופ, משקאות מוגזים וקפה.

בהתאם למצב, ייתכן ותצטרכו תזונה מותאמת לפי תת או יתר חומציות.

גורמים באורח החיים:

1. שמירה על משקל תקין והימנעות מבגדים צמודים, מאחר ואלו עלולים לגרום לעלייה בלחץ התוך בטני.

2. הימנעות מארוחות גדולות וכבדות, ומאכילה בשעות ערב מאוחרות.

3. הימנעות משכיבה לאחר הארוחות, והגבהת הראש במיטה.

4. הימנעות מעישון, אשר מחליש את השוער.

ניהול מתחים:

פעילות גופנית משפרת את תפקוד מערכת העיכול, ומסייעת בהפחתת מתח ולחץ. מומלץ בחום להכניס לשגרת היום תרגילי הרפיית מתחים המתאימים לאופייכם- זה יכול להיות מדיטציה, יוגה, צ'י קונג, סריגה, הקשבה למוזיקה, קריאה או כל דבר שמרגיע אתכם!

האמת היא שבקליניקה, מלבד השילוש הזה של תזונה, אורח חיים וניהול מתחים, השימוש בצמחי מרפא כאן מוביל לתוצאות המהירות והיעילות ביותר.

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page