top of page

שבע שיטות בדוקות להפחית את בזבוז המזון הביתי


ידעתם שכ-35% מהמזון המיוצר בישראל נזרק לפח? היקף בזבוז המזון הביתי מוערך בכ-600 ש"ח בחודש לכל משפחה! (מדובר על אובדן מזון של 85 ק"ג בחודש, בשווי 616 ש"ח). רוב המזון הנזרק, כ-75% ממנו, הוא פירות וירקות.

הפחתת בזבוז המזון הביתי יכולה לא רק להיות בעלת השפעה עצומה על הסביבה, אלא על הכיס שלכם!


(נתונים אלה עולים מהדו"ח הלאומי הראשון לאובדן והצלת מזון בישראל, שהכינו ארגון לקט ישראל בשיתוף BDO זיו האפט).

מחקר אתנוגרפי שערך ב־2013 ארגון The Natural Step בקרב צרכנים – המהווים 45% משרשרת הבזבוז הכולל, מצא כי אנשים משליכים מוצרים "לא יפים" (למשל כאלה עם סימני ריקבון או עייפות), מוצרים שתאריך התפוגה שלהם קרוב או חלף, שאריות מהצלחת ושאריות מבישול ביתי. לפי המחקר, בזבוז מזון הוא בדרך כלל תוצאה של תכנון וניהול לא נכונים של משק הבית, העדפות אישיות וסגנון חיים, כישורי בישול מוגבלים, חוסר הבנה לגבי אחסון מזונות שונים וחוסר מודעות הגורמים ל"יד קלה" בבזבוז מזון.

הבעייתיות בבזבוז המזון היא רבה, אך בעיקר תחשבו על כך שכל הזבל הזה מגיע להרי זבל המתכלים לאט לאט, תוך כדי שחרור גז מתאן, גז חממה אשר פוטנטי יותר מפחמן דו חמצני פי 25!


בזמן שאנחנו מחכים לפתרונות מערכתיים שתיזום המדינה (כנראה נאלץ לחכות זמן רב לכך), כדאי לקחת רגע לחשוב על כך בעצמנו, ולחשוב על פתרונות פשוטים שנוכל להתחיל ליישם כבר עכשיו...

הנה שבע שיטות בדוקות (אני בדקתי!) שיכולות לעזור לכם להפחית את כמות הזבל שאתם מייצרים!

1. תחשבו על הזבל שלכם! קחו שבוע ותנסו לשים לב לדברים שאתם זורקים לפח, אם אתם רואים שנזרקות אצלכם המון שאריות מארוחות ערב תוכלו לשקול להכין ארוחות קטנות יותר. אם נזרקים ירקות "מכוערים", אפשר או לקנות פחות ירקות מלכתחילה, או להכין ציר ירקות פעם בשבוע עם כל הירקות העייפים... ברגע שתבינו מה האוכל שנזרק אצלכם תוכלו למצוא פתרון יצירתי למנוע את הבזבוז שלו!

2. ארגנו את המקרר שלכם! בימי לימודי הנטורופתיה שלי, עבדתי בחנות חיות, והיתה שם סיסמה: FIFO שפירושה היה First in first out, כל פעם שהגיע משלוח חדש של אוכל לחנות היה צריך לסדר אותו מאחורי האוכל שכבר נמצא, כלומר שהאוכל הישן יותר יימכר קודם. זה די פשוט לעשות את אותו הדבר במקרר שלנו, ככה אנחנו יכולים לעזור להימנע משאריות אוכל עייפות שמוצאות את דרכן לפח!

3. סיימו את מה שעל הצלחת! הכוונה היא לא לאכול הרים של אוכל בכל ארוחה, אלא שתגישו לעצמכם רק את מה שאתם באמת הולכים לאכול. כולנו יודעים ששאריות מהצלחת מגיעות לפח, והדרך הכי פשוטה למנוע את זה היא להגיש לעצמכם את הכמות המתאימה. פתרון אחר שעובד מצוין אצלי בבית זה שאם נשארות שאריות על הצלחת, הכלבה תמיד שמחה לעזור לי לסיים! (רק שימו לב לא לתת לחיות הבית לאכול מזונות שבעייתיים עבורם, כן?).

4. תהיו יצירתיים! שאריות של סלט מארוחת הצהריים יכולות להפוך ממש בקלות לגספא'צו לנשנוש אחר הצהריים, בננות חומות יכולות להיכנס לשייק פירות (או לפריזר ולשמור עליהם לנשנוש גלידה בקיץ), פירות עייפים יכולים להפוך לקראמבל טעים ויש עוד מלא פתרונות כאלה, לפני שמגיעים לפח...

5. תקפיאו שאריות! אם הכנתם סיר מרק ענקי, יכול להיות שלא יבוא לכם לאכול אותו כל יום שבוע... לעומת זאת, אם תקפיאו אותו במנות קטנות, כשאתם רעבים ואין לכם זמן או כוח להכין אוכל, יהיה לכם אוכל מוכן שרק צריך להכניס לסיר לחמש דקות! אני מקפיאה לדוגמא לחם, שאריות אורז, מרקים, רטבים מוכנים ועוד!

6. תשתדלו לקנות אוכל מקומי! כשאנחנו קונים תוצרת מקומית אנחנו לא רק עוזרים לחקלאות המקומית ומסייעים במניעת גזי חממה שנוצרים עקב שינוע תוצרת ממרחקים, אבל אנחנו גם מקבלים אוכל טרי יותר שיישאר יותר זמן אצלנו בבית כשהוא נראה מצוין.

7. אל תתייחסו לתוית: עדיף להשתמש לפני כתאריך סופי! כמובן, אני לא מדברת על הכל, אבל תפעילו שיקול דעת! יש המון דברים שהתאריכים עליהם ממש לא אומרים כלום, ויש המון דברים שאפשר לאכול אפילו אחרי התאריך... עדיף להשתמש לפני לא אומר פג תוקף, ואפשר להפעיל מידה של שיקול דעת. אם החלב פג תוקף אתמול, אבל הוא עדיין מריח מצוין לא בהכרח חייבים לזרוק אותו...

8. בונוס למי שיש גינה: קומפוסט! כל כך קל ופשוט לקחת את הקליפות, הגרעינים והחלקים שאין לנו שימוש בהם של ירקות ופירות ולהפוך אותם לקומפוסט ביתי שיעשיר חזרה את האדמה שלכם!

Featured Posts

Recent Posts

Archive

Search By Tags

Follow Us

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page